شعبه مطهری: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

مشاوره کاردرمانی: 09102322108 | تعیین وقت: 02188801800

علت و درمان سردرد بعد از ورزش(سردرد ورزشی)

تاریخ 15 آبان 1402

سردرد ورزشی معمولاً به دنبال انجام فعالیت ورزشی شدید یا مداوم، هنگام انجام آن فعالیت یا پس از آن ایجاد می‌شود. برخی از فعالیت‌هایی که ممکن است سردرد ورزشی ایجاد کنند شامل دویدن، قایقرانی، تنیس، شنا و وزنه‌برداری می‌شوند. پزشکان معمولاً سردردهای ورزشی را به دو دسته تقسیم می‌کنند. سردردهای ورزشی اولیه که به طور عمومی بی‌خطر هستند و به عوامل دیگر مرتبط نیستند، و با استفاده از داروها می‌توان جلوی آنها را گرفت. سردردهای ورزشی ثانویه که ناشی از عوارض دیگری هستند که معمولاً مشکلات جدی درون مغزی مانند خونریزی یا تومور، یا مشکلات خارج از مغز مانند بیماری عروق کرونر را نشان می‌دهند.

اگر در حین ورزش کردن و یا پس‌ از آن احساس سردرد نمودید به پزشک خود مراجعه کنید. درصورتی‌که سردرد شما به‌طور ناگهانی ایجاد شده و یا اولین بار است که این نوع سردرد را تجربه می‌کنید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ازآنجایی‌که عوامل ایجاد سردرد معمولاً ناشناخته بوده و برخی از عوامل مهم در تشخیص علت آن‌ها نادیده گرفته می‌شوند، می‌توانید با تهیه‌ی یک تاریخچه‌ی کوچک از سردردهای خود، به پزشک کمک کنید تا علت بروز سردرد را به عوامل خاصی محدود کند. در این تاریخچه باید زمان دقیق و علت احتمالی بروز سردرد خود را ثبت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی درمان انواع سردردها و علائم خطر آن‌ها می‌توانید با ما از طریق شماره‌ 09128444990 تماس حاصل فرمایید.

سردردهای ورزشی اولیه

این سردردها:

• معمولاً به‌صورت ضربان دار توصیف می‌شوند
  • در حین انجام و یا پس از فعالیت‌های شدید ورزشی بروز می‌کنند
  • در اکثر موارد، هر دو طرف سر را درگیر می‌کنند

سردردهای ورزشی ثانویه

این سردردها ممکن است باعث بروز علائم زیر شوند:

• علائمی شبیه به سردردهای ورزشی اولیه
  • کاهش سطح هوشیاری
  • دوبینی
  • گرفتگی گردن و درد پشت سر و گردن

سردردهای ورزشی اولیه معمولاً بین 5 دقیقه تا 48 ساعت باقی می‌مانند درحالی‌که سردردهای ثانویه حداقل یک روز باقی‌مانده و در مواردی، با گذشت چندین روز بهبودی پیدا نکرده‌اند.

سردردهای ورزشی اولیه

علت دقیق وقوع سردرد ورزشی اولیه هنوز به طور کامل مشخص نشده است. یکی از فرضیه‌های مطرح شده، گشاد شدن عروق خونی در داخل جمجمه به دنبال فعالیت فیزیکی شدید است. هرچند که این فرضیه وجود دارد، اما هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد تا تأیید شود. عوامل دیگری مانند کمبود آب در بدن، خستگی چشم و ورزش شدید نیز ممکن است به وقوع سردردهای ورزشی اولیه کمک کنند. اما نیاز به بررسی‌های بیشتر و پژوهش‌های علمی داریم تا به طور دقیق علت این نوع سردردها را مشخص کنیم.

سردردهای ورزشی ثانویه

سردردهای ورزشی ثانویه در اثر عارضه‌هایی چون موارد زیر بروز پیدا می‌کنند:

• خونریزی در فضای بین مغز و غشای نازک پوشاننده‌ی آن (خونریزی زیر عنکبوتیه)
  • عارضه‌های مربوط به عروق خونی درون مغز یا عروقی که خون را به مغز منتقل می‌کنند.
  • تومورهای سرطانی و یا خوش‌خیم
  • مسدود شدن جریان مایع مغزی نخاعی
  • عفونت سینوس‌ها
  • بدشکلی‌های ساختاری در سر، گردن و ستون فقرات

شما در خطر بیشتری برای ابتلا به سردردهای ورزشی قرار خواهید گرفت اگر:

• در هوای گرم ورزش کنید
  • در ارتفاعات ورزش کنید
  • سابقه‌ی فامیلی میگرن داشته باشید

آمادگی برای مراجعه به پزشک

در ابتدا شما به پزشک خانوادگی خود و یا یک پزشک عمومی مراجعه خواهید کرد. در برخی از موارد، ممکن است شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند. بهتر است که به هنگام مراجعه به پزشک، آماده شده باشید. در زیر اطلاعاتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا برای مراجعه به پزشک آماده شوید. همچنین چیزهای که باید انتظار داشته باشید نیز در زیر آمده‌اند:

چه کارهایی می‌توانید انجام دهید

• در مورد محدودیت‌های قبل از مراجعه به پزشک، اطلاعات کسب کنید. زمانی که از پزشک وقت می‌گیرید، در مورد کارهایی که باید انجام دهید سؤال کنید. مثلاً ممکن است لازم باشد تا قبل از مراجعه به پزشک، رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید.
  • علائم خود را یادداشت کنید. حتی علائمی که فکر می‌کنید ربطی به عارضه‌ی کنونی شما ندارند را نیز یادداشت کنید.
  • نکات شخصی کلیدی را یادداشت کنید. مواردی مانند بیماری‌ها و عمل‌های انجام شده در گذشته، عوامل استرس‌زا و تغییرات اخیر در زندگی و همچنین هرگونه بیماری که سابقه‌ی فامیلی آن را دارید.
  • لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید. ازجمله تمامی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی.
  • در صورت امکان یکی از دوستان یا اقوام خود را همراه ببرید. درصورتی‌که فردی همراه شما باشد، ممکن است مواردی که از یاد برده‌اید را به شما یادآوری کند.
  • سؤالاتی که می‌خواهید از پزشک بپرسید را یادداشت کنید.

همراه داشتن سؤالات باعث می‌شود تا زمان رزرو شده با پزشک بیشترین استفاده را برای شما داشته باشد.

آزمایشات و تشخیص

احتمالاً پزشک شما عکس‌برداری را تجویز خواهد کرد به‌خصوص اگر:

• سردردهای شما بیش از چند ساعت طول بکشند.
  • سردردهای شما به‌صورت کاملاً ناگهانی بروز کنند.
  • سن شما بالای 40 سال باشد.
  • علائم دیگری مانند تهوع و استفراغ یا اختلالات بینایی داشته باشید.

در این موارد، روش‌های مختلف عکس‌برداری می‌توانند به پزشک کمک کنند تا مطمئن شود که شما به نوع بی‌خطر سردرد ورزشی مبتلا هستید و نوع ایجاد شده به دلیل بدشکلی‌های ساختاری و عروقی در شما وجود ندارد.

• اسکن MRI: در این نوع عکس‌برداری از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از ساختارهای مغز استفاده می‌شود.
  • آنژیوگرافی MRI و آنژیوگرافی با سی تی اسکن: این روش‌ها تصاویری را از رگ‌های خونی که به‌طرف مغز می‌روند ایجاد می‌کنند.
  • سی تی اسکن : در سی تی اسکن از اشعه‌ی ایکس برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز استفاده می‌شود. این آزمایش می‌تواند خونریزی‌های اخیر ایجاد شده در درون یا اطراف مغز را نشان دهد و معمولاً درصورتی‌که سردرد شما در طول 48 ساعت گذشته رخ داده باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در برخی از موارد لازم است تا از مایع مغزی نخاعی نمونه‌برداری شود به‌خصوص اگر سردرد شما به‌طور ناگهانی شروع شده، زمان وقوع آن نزدیک بوده و عکس‌برداری‌های انجام شده از مغز مورد مشکوکی را نشان نمی‌دهند.

درمان و داروها

اگر هیچ مشکل ساختاری و عروقی باعث ایجاد سردرد ورزشی شما نشده باشد، پزشک شما داروهایی را تجویز می‌کند که مصرف مرتب آن‌ها می‌تواند از ایجاد این سردردها جلوگیری کند.

• ایندومتاسین، که یک داروی ضدالتهاب است در بسیاری از موارد تجویز می‌شود.
  • پروپرانولول، که یک داروی کنترل فشار خون است نیز برای جلوگیری از وقوع سردردهای ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

داروهای دیگر مانند ناپروکسن، فنلزین و ارگونوین نیز در برخی از افراد، مؤثر گزارش شده‌اند.اگر سردردهای ورزشی شما قابل پیش‌بینی هستند، می‌توانید یک یا دو ساعت قبل از انجام یک بازی تنیس یا کوهنوردی در ارتفاعات، داروهای مربوطه را مصرف کنید ولی درصورتی‌که سردردهای شما مکرر و غیرقابل‌ پیش‌بینی‌اند، ممکن است لازم باشد تا هر روز دارو مصرف کنید.

زمانی که سردرد در حین ورزش کردن بروز می‌کند چه کاری می‌توان انجام داد؟

در صورت امکان، فعالیت خود را متوقف کرده و به مدت چند دقیقه استراحت کنید. در همین حین، به‌آرامی آب بنوشید و یا درصورتی‌که سطح فعالیت ورزشی شما شدید است، از نوشیدنی‌های ورزشی ایزو تونیک و هیپرتونیک استفاده کنید. پس از رفع سردرد، تصمیم بگیرید که تمرین خود را ادامه دهید یا خیر. همچنین تصمیم خواهید گرفت که اشتباهاتی چون کمبود آب در طول ورزش یا قبل از آن را تکرار نکنید.

سردردهای ورزشی بیشتر در مواقعی رخ می‌دهند که هوا گرم و مرطوب بوده و یا شما در حال ورزش کردن در ارتفاعات هستید. اگر استعداد ابتلا به سردردهای ورزشی را دارید، سعی کنید در این شرایط فعالیت نکنید.

برخی از افراد تنها به هنگام انجام برخی از فعالیت‌های خاص به سردرد ورزشی دچار می‌شوند. این افراد می‌توانند با انجام ندادن این فعالیت‌ها، از بروز سردرد ورزشی جلوگیری کنند. گرم کردن بدن قبل از شروع فعالیت شدید نیز می‌تواند به پیشگیری از سردردهای ورزشی کمک کند.