فیزیوتراپی سندرم تونل رادیال (عصب رادیال درناحیه بازو)

تونل رادیالسندرم تونل رادیال نوعی بیماری دردناک است که به علت تهیج و یا فشرده شدن عصب رادیال در حین عبور از استخوان شعاعی و عضله سوپیناتور کنار آن که درست در زیر بخش خارجی آرنج است ایجاد می‌شود. مشخصه این بیماری درد در خارج از بازو است که به سمت داخل ساعد گسترش می‌یابد. در برخی موارد ممکن است گزگز یا بی حسی در فضای بافت بین انگشت شست و انگشت اشاره در پشت دست وجود داشته باشد. معمولا این بیماری باعث کاهش توان و قدرت عضله نمی‌شود. فیزیوتراپی می تواند یک درمان موثر برای افراد مبتلا به این بیماری باشد.

از آنجایی که سندرم تونل رادیال یک اختلال عصبی-حرکتی  است ، این عارضه هنگامی رخ می دهد که عصب رادیال در حین عبور از یک تونل بافتی در ناحیه آرنج تحت فشار واقع می شود.پزشکان ما در کلینیک مجهز و توانبخشی امید با انجام معاینات دقیق و انجام تصویربرداری های لازم ، و سپس با ارائه روش های درمانی موثر با روند پلکانی(شروع درمان از درمان های کم تهاجمی تر از جمله  دارو و فیزیوتراپی وسپس ارائه روش های درمانی پیشرفته تر مانند تزریقات(اوزن، پی ار پی و استروئید) در داخل مفصل آسیب دیده ) به بیمار در درمان و رفع علائم این بیماری مانند بی حسی آرنج و یا گزگز دست کمک خواهند کرد. پزشکان ما در این کلینیک در صورت نیاز بیمار به سایر درمان ها از جمله مدالیته ها در فیزیوتراپی نیز استفاده می کنند.لازم به ذکر است فیزیوتراپی در این مرکز توسط درمانگران مجرب ، باتجربه و دوره دیده از اروپا انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های02188898441 - 09128444990 تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث ایجاد سندروم تونل رادیال می‌شود؟

سندروم تونل رادیال زمانی ایجاد می شود که عصب رادیال در حین عبور از کانال بخش بالایی ساعد فشرده شده یا دچار ساییدگی شود. این فشرده شدن می تواند موقتی باشد مانند بلند کردن یک کیسه در حالت صاف بودن دست، یا بصورت دائمی باشد مانند انجام فعالیت‌هایی نظیر کارهای کامپیوتری و استفاده از ماوس کامپیوتر. همچنین فعالیت‌های دیگری نظیر گردگیری کردن، جاروبرقی کشیدن و یا رانندگی باعث ایجاد درد می‌شود. همچنین علت فشرده شدن عصب رادیال به ندرت می‌تواند ساختاری باشد، که در این حالت این عصب توسط بافت‌های اطراف آن تحت فشار قرار می‌گیرد. هرچه عصب بیشتر تحت فشار باشد، حساس‌تر شده و این وضعیت به آسانی توسط یک فعالیت مشابه بدتر می‌شود، که اغلب به همین دلیل است که فرد احساس می‌کند که شرایطش به مرور زمان بدتر می شود. وضعيت گردن و پشت ممکن است با محدود کردن توانايي عصب براي حرکت آزادانه در کانال خود بر سندرم تونل راديال تاثير بگذارد و شرایط فشرده شدن عصب را آسان‌تر کند.

چگونه متوجه شوید که سندرم تونل رادیال دارید؟

دلایل مشخصی برای مبتلا بودن به سندرم تونل رادیال وجود دارد:

شما یک درد عمقی و ممتد درست زیر آرنج در قسمت ماهیچه‌های ساعد دارید.
در ناحیه استخوانی خارج از آرنج خود درد کمی دارید.
درد با تکان دادن (چرخاندن) دست، فشار دادن یا انجام کارهای کامپیوتری بدتر می‌شود.
حس لامسه بین انگشت شست و انگشت اشاره خود را از دست داده اید و یا این حس ضعیف شده است.
شما دارای مشکل آرنج تنیس باز بوده اید.

هنگامی که شما سندرم تونل رادیال دارید، به طور معمول در حین انجام فعالیت‌هایی که نیاز به چرخش دست دارد مانند استفاده از موس و یا فعالیت‌هایی که نیاز به چرخش و فشار دست دارد مانند خرد کردن سبزی، دچار درد خواهید شد. این درد اغلب با عقب کشیدن شانه‌ها می‌تواند کاهش یابد چرا که این کار باعث تغییر رفتار عصب می‌شود.
بر خلاف آرنج تنیس باز که نشانه های مشابه دارد و فعالیت‌های مشابه باعث بدتر شدن آن می‌شود، در سندرم تونل رادیال در ناحیه بیرونی آرنج نواحی حساس به لمس وجود نخواهد داشت. در عوض معمولا" یک نقطه دارای حساسیت در ساعد وجود دارد که حدود سه تا چهار انگشت با مچ دست فاصله دارد.

ابتدایی‌ترین درمان‌ها در سندروم تونل رادیال کدامند؟

ابتدایی ترین درمان تونل رادیالاقدامات زیادی وجود دارد که شما می‌توانید برای کاهش درد ناشی از سندروم تونل رادیال در منزل انجام دهید.

• ابتدا برای شروع با دقت بررسی کنید که انجام کدام فعالیت درد را بدتر می‌کند و جهت جلوگیری از بدتر شدن بیماری نحوه انجام این فعالیت‌ها را اصلاح و یا آن‌ها را از زندگیتان حذف کنید. این کار ممکن است همیشه عملی نباشد اما اقدامات هرچند کوچک هم بی تأثیر نیست.
    • کشش عضلات در سینه و گردن می تواند به کاهش عواملی که روی عملکرد عصب تأثیر می‌گذارند کمک کند. این امر می تواند در صورتی که رابطه‌ای بین این عضلات و عصب مورد نظر وجود داشته باشد بسیار موثر باشد. اطمینان حاصل کنید که بعد از انجام این اقدامات، کشش عضلات سینه باعث بدتر شدن درد شما نشوند.
    • اگر علائم بیماری در شب بدتر می‌شوند ممکن است لازم باشد در هنگام خواب از یک آتل پلاستیکی سبک برای دست استفاده کنید. محدود کردن حرکات آرنج در شب کار فشردن عصب را ساده می‌کند. استراحت دادن به آرنج می‌تواند برای عصب فرصتی جهت رهایی از فشار باشد. همچنین روش‌های درمانی دیگر مانند استفاده از یخ و دارو برای درد شما مفید است:

یخ

بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا یخ یا گرما برای آسیب عصب رادیال مناسب است یا خیر وجود دارد. یخ تورم را کاهش می دهد و گرما بافت ماهیچه ای را آزاد می‌کند. بلافاصله پس از شروع علائم، استفاده از یخ مناسب‌تر است. عصب شعاعی به علت گیر کردن در تونل رادیال ایجاد درد می‌کند.
تشخیص اینکه چه عاملی باعث فشار بر عصب شده است بدون انجام عکسبرداری امکان پذیر نیست، اما دلیل آن به احتمال قوی وجود یک تاندون کوچک پاره و یا فیبر عضلانی است که متورم شده است. هنگامی که فیبرهای عضلانی پاره می‌شوند، مویرگ هایی که به عضله خون رسانی می‌کنند نیز دچار پارگی شده، محل پارگی را با خون و سایر مایعات پر کرده و به سهم خود موجب تورم در آن ناحیه می شود.

داروهای ضد درد بدون نسخه

داروهای ضد درد طبقه‌ای از داروها هستند که باعث تسکین درد می‌شوند. برای کاهش درد ناشی از کوفتگی عصب شعاعی، هر نوع داروی بدون نسخه‌ای می‌تواند تجویز شود اما برای کاهش تورم در تونل رادیال که باعث ایجاد فشار شده است، یک ضدالتهاب غیر‌استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن توصیه می‌شود.

فیزیوتراپی چگونه به سندرم تونل رادیال کمک می کند؟

تشخیص دقیق علت بیماری در انتخاب بهترین درمان برای سندرم تونل رادیال بسیار مهم است. فیزیوتراپیست قادر خواهد بود با دقت آرنج فرد را بررسی کرده و عامل ایجاد درد را شناسایی کند. با بررسی سوابق بیمار و انجام تست‌های مختلف منبع درد و سهم عوامل مختلف مانند موقعیت و بار ایجاد شده در ایجاد درد تعیین می‌شود.

• در سندرم تونل رادیال، مدیریت زودهنگام بیماری برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به عصب از طریق هرگونه آسیب جسمی یا التهاب و تورم ثانویه ضروری است. اگر مشکل کاهش حس لامسه وجود داشته باشد، نتیجه به طور کلی خیلی خوب نخواهد بود. بنابراین تشخیص زودهنگام و دقیق نوع مشکل ضروری است.
  • برخی از اقدامات مربوط به فیزیوتراپی ممکن است شامل موارد زیر باشد: کشش عضلات قفسه سینه، گردن و بخش بالایی پشت بدن برای کاهش نقش این عضلات در فشار بر بافت عصبی. همچنین ممکن است از سونوگرافی، طب سوزنی یا یخ برای این کار استفاده شود.
  • ممکن است به فرد انجام تمرینات کششی توصیه شود و یا اینکه پشت خود را برای کمک به بهبود وضعیت قرارگیری بدن با نوارچسب‌های طبی ببندد. این برنامه‌ها ممکن است شامل یک برنامه ورزشی جهت انجام دادن در باشگاه باشد و یا تمریناتی باشد که بتوان آن‌ها را در خانه انجام داد.
  • درمان دیگری که فیزیوتراپیست ممکن است استفاده کند حرکت دادن گردن است که می تواند به جابجایی وضعیت عصب کمک کند. این کار ممکن است شامل حرکات کششی خاص و یا حرکات چرخشی باشد که به جابجا شدن عصب رادیال عبوری از اطراف آرنج کمک کند.
  • فیزیوتراپیست می‌تواند با شما درباره اینکه آیا شما نیاز به تست‌های پزشکی بیشتری دارید یا نه، آیا نیاز به مشاوره پزشکی و یا تزریق دارو دارید و یا آیا نیاز به مراجعه به پزشک متخصص هست یا خیر صحبت کند.
  • لیزر درمانی (تحریک با بیو-عکس) یک درمان غیر تهاجمی است که در آن از نور و یا نورهایی با انرژی نزدیک به انرژی نور مادون قرمز استفاده می‌شود که سبب می‌شود یک بافت در بدن پاسخ های بیوشیمیایی خاصی مانند ترمیم بافت آسیب دیده را از خود نشان می دهد.
  • بسیاری از افراد بعد از تحریک الکتریکی عصبی از روی پوست یا با یک واحد TENS احساس تسکین درد می‌کنند. این موارد بصورت داروهای بدون نسخه در دسترس هستند و اغلب در درمانگاه‌های فیزیوتراپی استفاده می‌شوند. طب سوزنی همچنین می‌تواند به تسکین درد و التهاب در ساعد کمک کند.

فیزیوتراپی چقدر در درمان سندروم تونل رادیال مؤثر است؟

فیزیوتراپیعوامل متعددی وجود دارد که اثربخشی فیزیوتراپی در درمان سندرم تونل رادیال را تعیین می کنند. اگر هیچ علت ساختاری برای فشرده شدن عصب وجود نداشته باشد و مقدار درد با تغییرات موضعی مکان اندام‌ها تغییر کند، بهبودی سندرم تونل رادیال می تواند ظرف چند هفته انجام شود.
اگر کم شدن حس لامسه وجود داشته باشد و یا یک دلیل ساختاری (مربوط به اندام‌های بدن فرد) باعث فشرده شدن عصب شود، فیزیوتراپی کمتر می‌تواند مفید واقع شود. در این موارد فیزیوتراپیست شما را به پزشک تان رجوع خواهد داد تا امکان بررسی‌ها و درمان‌های دیگر مانند تزریق دارو یا جراحی مورد بحث قرار گیرد.

چقدر طول می‌کشد تا فرد احساس بهبودی پیدا کند؟

در موارد ساده، مشکل سندرم تونل رادیال می تواند در عرض چند هفته حل شود. این زمان به خصوص برای وقتی است که درد با کشش عضلات قفسه سینه و تغییرات موضعی کاهش می‌یابد. برای افرادی که علائم بیماری را در طول بیش از چند ماه داشته‌اند، پروسه بهبود بیماری می تواند تا سقف 3 تا 6 ماه طول بکشد. دخالت اندام‌های بدن در فشردگی عصب یا کاهش عملکرد عصب، فرآیند بهبودی را عقب انداخته و با صرف زمان بیشتری برای بهبودی همراه است.

چرا تزریق اوزون موثر است؟

اوزونپرولوزون یک تکنیک تزریق داروی جایگزین است که در رفع محدوده وسیعی از عوامل ایجاد درد مفید است. پرولوزون از فرم فعال اکسیژن برای کمک به بافت‌های آسیب دیده، مفاصل، رباط‌ها و بازسازی تاندون‌ها استفاده می‌کند. این روش پتانسیل این را دارد که باعث بهبودی کامل شود و درد را برای همیشه درمان کند. دلیل اینکه بسیاری از آسيب‌ها درمان نمی‌شوند و یا درمان آن‌ها طول می‌کشد، فقدان گردش خون مناسب است. بدن برای بهبود یک جراحت یا ناحیه آسیب دیده باید عناصر ضروری بافت را که فقط توسط خون می‌توانند فراهم شوند به آن ناحیه برساند: ویتامین ها، مواد معدنی و اکسیژن. از این سه مورد اکسیژن مهمترین عامل است. به علت گردش خون ضعیف، مناطق آسیب دیده تولید یک محصول ثانویه می‌کند که اسید لاکتیک نامیده می‌شود و تولید این ماده باعث ایجاد درد می‌شود. پروتوزون منجر به افزایش گردش خون در نواحی دارای جراحت شده و ناحیه اطراف بافت‌ را با اکسیژن پر می‌کند. پاسخ به روش‌های درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اکثر افراد فقط به 3 تا 5 نوع درمان نیاز دارند. روش پرولوزون درمانی همچنین می‌تواند با دستور پزشک با داروهای تزریقی احیا کننده دیگری مانند prp همراه باشد.